Zsuzsi Erdei Vasút (2019)


A mai erdei vasút elődje 19882-ben kezdte meg működését és Debrecen (Fatelep) – Nyírmártonfalva között járt a fát szállító járat. A vasúton kezdetben gőzmozdonyok üzemeltek, ezek közül az egyik a Zsuzsi nevet kapta. 1902-től Debrecen városa saját kezelésébe vette a vasutat, és több mellékvonalat alakítottak ki, ekkor épült a Zielinszky Szilárd által tervezett híd is, amely Magyarország első vasúti vasbetonhídja volt. 1923-ig csak teherszállítás volt a vasúton, ezt követően viszont engedélyezték a korlátozott közforgalmat. 

A kilencvenes évek közepére a Zsuzsi vonat a turisták kedvelt járműve lett, a több ütemű fejlesztés után pedig már 3 szakaszon is robogott a gőzős. A személyszállítás virágkora a 70-es években volt, amikor a vonatok rendszerint zsúfolásig megteltek. Ezekben az években a teherforgalom is erős volt, az erdőgazdaság motorszínt és pályamesteri szakaszt is építettek a Gúti-erdőben. Miután az erdőt védetté nyilvánították, a lakosság nagymértékű tiltakozása ellenére a vonalat csak megszüntetették. 1978. május 1-től Úttörővasút néven indult újra személyforgalom a Debrecen és Hármashegyalja közti pályaszakaszon.

A DKV pénzügyi problémák miatt a Zsuzsi Erdei Kisvasútért Baráti Kör vette át az üzemeltetést. A végállomásnak otthont adó pihenőcentrumnál büfé, tanösvény, játszótér és látogatóközpont is létesült az elmúlt időszakban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése