Az Almamelléki Erdei Vasút a Zselic egyetlen közforgalmú kisvasútvonala, amely 6 km hosszan halad egy szépséges völgyön át. A 600 mm nyomtávú személyszállító erdeivasúton az utazás közben gyönyörködhetünk a jellegzetes, lankásan dombos zselici tájban, a sasréti végállomáson pedig erdei iskola, tanösvény, ősbükkös és a Biedermann vadászkastély várja az ide érkezőket.
Az erdeivasútat Báró Biedermann Rezső létesítette a területei és az almamelléki MÁV-állomás között a faanyag szállítására. 1901-től indult meg a forgalom a 7,2 km hosszú lóvontatással üzemelő vasútvonalon, ekkor az almamelléki MÁV-állomás és a Németlukafai Cigányvölgy között jártak a szállítókocsik. A kisvasút vonala még ebben az évben tovább gyarapodott a Szentmártonpusztai leágazással. 1915-től 1935-ig még három kisebb szakaszt kapcsoltak a főpályához.
1945 után aztán a kisvasútat államosították, a vonalakat egyrészét pedig a helyi erdőgazdaság vette birtokba. 1955-ben érkezett meg az első R-20-22 típusú Hofher motormozdony, majd a következő évtizedekben sorra érkeztek a korszerű társai és személykocsik. Sőt ezen időszak alatt számos vonalkorrekciót is végeztek, és folyamatosan újították fel a síneket is. Az almamelléki kisvasút 1961-től korlátozott közforgalmú minősítést kapott, ekkortól közlekedtek a menetrendszerinti személyvonatok a vonalon.
A kisvasút teherszállítása a szállítmányozás korszerűsödése és nagyvasút megszűnte után a 60-as évek közepétől kezdett visszaesni, a pálya és kocsik is kezdtek elavulni. Az 1990-es évek elején a hazai erdei vasutak szerepe átértékelődött, ezért az üzemeltető helyi erdőgazdaság átállt az ide érkező turisták igényeik kiszolgálásra. Nyitott személykocsit készültek, mozdonyszínt és esőbeállót építettek, az egykori MÁV-állomásépületben pedig múzeumot rendeztek be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése